woensdag 21 oktober 2015

Paddenstoelenwandeling in de kaapse bossen!

Schitterend bos daar bij Doorn met heel veel mooie paddenstoelen! Gisteren maakte ik daar een wandeling met Lisette, mijn vrouw. Ik mocht me gelukkig prijzen dat ze er dit keer bij was, want ze vond onder andere het kleverig koraalzwammetje en de grote sponszwam voor me! We zagen vele paddestoelen. Heb in de voorbije periode geleerd dat er 3 soortgroepen paddestoelen zijn op basis van voedselbronnen. De parasitaire soorten groeien op nog levende bomen, de saprotofe soorten leven op dood organisch materiaal, zoals dode takken, stammen en bladmateriaal, en mycorhizapaddenstoelen, die in samenwerking met wortels van specifieke bomen of boomgroepen leven.Van deze laatste groep noemde ik bij het vorig blogbericht al een voorbeeld middels de vliegenzwam. Heerlijk om samen lekker door de natuur te struinen en paddenstoelen te zoeken.

We vonden de volgende soorten die we wel de moeite van een foto waard vonden:

wit oorzwammetje - crepidotus variabilis
Mooi zwammetje dat groeit op houtresten. Een algemene soort, maar bijzonder fraai, vooral de onderzijde! We kwamen deze zwammetjes regelmatig tegen op diverse afgevallen takken in de kaapse bossen.

grote sponszwam - sparassis crispa

grote sponszwam - sparassis crispa (close-up)
Het vruchtlichaam van de grote sponszwam kan volgens mijn paddenstoelengids maximaal 40 cm worden. Ik denk dat dit exemplaar ook minimaal deze afmeting had. Het is een soort die over het algemeen vooral waargenomen wordt op zanderige gronden in de nabijheid van naaldbomen.

vliegenzwam - amanita muscaria
Nog een keer de bekendste soort, de vliegenzwam! Ze blijven prachtig. Dit duo sprak me wel aan voor een plaatje. Let wel, dit is een giftige soort! Doe deze dus niet in je pannetje! Deze soort bevat stoffen die als zenuwgif werken, waaonder iboteenzuur en muscimol. Qua symptomen moet je denken aan bewustzijnsstoringen, ademnood en aanvallen van razernij. Geen aanrader dus! 

amethistzwam - laccaria amethystina

amethistzwam - laccaria amethystina
De amethistzwam wordt ook wel rodekoolzwam genoemd. Prachtige, fotogenieke soort die vooral onder de voet van oude beuken en eiken is te vinden. Het groepje hier op de foto stond onder een mooie eik.

kleverig koraalzwammetje - calocera viscosa
kleverig koraalzwammetje - calocera viscosa

Wat een mooi fel gekleurde soort is dit! Het is een saprotrofe soort die vrij algemeen is, maar dat maakt dit zwammetje niet minder mooi in mijn ogen!

gewoon elfenbankje - trametes versicolor

goudgele bundelzwam - pholiota flammans
melksteelmycena - mycena galopus

Ik ben nog zeker geen kenner wat paddenstoelen betreft, dus ik hoop dat ik geen determinatie fouten heb gemaakt. Als dit wel het geval is, dan hoor ik het uiteraard graag!

Ik heb aan de rubriek 'andere websites' (zie rechtsonder) op dit blog de paddenstoelen pagina van 'bijna buurman' Leo Tukker toegevoegd. Er zijn al heel wat soorten op overzichtelijke wijze op deze pagina weergegeven. Een tip voor determinatieproblematiek dus!

Boeiend wereldje, die paddenstoelenwereld!

Dit was 'm weer! Tot de volgende!

16 opmerkingen:

  1. Opnieuw een schitterende serie, John. Mooie lage standpunten, fraaie kleuren en composities.

    Groet,

    Leo Tukker

    BeantwoordenVerwijderen
  2. geweldig en dan zulke mooie bijzondere soorten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi John.

    Hele mooie soorten Paddenstoelen en/of zwammen.
    Prachtige foto's heb je gemaakt.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een prachtige opnames heb je gemaakt John. De kleuren, details en de setting zijn perfect. Mag ik een beetje jaloers zijn?
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  5. auf Augenhöhe sieht alles noch besser aus.. sehr schöne Fotos..
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een prachtige serie paddo's, wat een kleuren en vormen. En dat lekker tegen komen tijdens een fijne wandeling in de Kaapse bossen! Mooi hoor,
    groetjes en alvast een fijn weekend!
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtige serie van al deze paddenstoelen.
    De laatste en de rodekoolzwammetjes vind ik het allermooist.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. heel erg mooie reeks
    wat zijn er toch veel soorten hé

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooie soorten en prachtige opnamen. Je hebt de smaak wel te pakken.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ook hier de paddo's goed vastgelegd. Je ziet ze nu meer en meer op blogs verschijnen, maar de kwaliteit is hier weer goed. Knap hoe mensen ze steeds weer anders weten vast te leggen. Sponszwam is de favoriet.

    Groetjes Marianne en René

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtige foto's waarbij ik vooral de oorzwammetejs en de amethistzwam heel erg mooi vindt.
    Mooie kleuren ook en mooi helder.
    Groet, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Beautiful photos of the marvelously varied species! Thank you for visiting my post.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hallo John, ook jij laat weer in een mooi Blog zien hoe sprookjesachtig macrofoto's kunnen zijn. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Knap om te vinden, knap gefotografeerd en gedetermineerd! Leuk dat jullie samen zo'n leuke dag hadden. Fotografisch vind ik foto's 8 en 11 eruit springen. Die grote sponszwam is ook wel waanzinnig. Mooi gemaakt!

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Mooie paddenstoelen serie.De eerste van de oorzwammetjes vind ik de allemooiste, maar ook die van de amethistzwammetjes vind ik prachtig, en bij het koraal zwammetje vind ik de foto met de wazige voorgrond erg goed, dat spreekt mij meer aan dan de meer registererende foto erboven.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hermosa garza.
    Buenos planos de las setas :)

    BeantwoordenVerwijderen