dinsdag 21 oktober 2014

Wederom met Deltasafari de Noordzee op in het najaar!

Ik heb weer een goed weekend achter de rug. Voor de tweede keer met een dagtocht van Deltasafari in het najaar mee geweest. Voor mij was het de eerste keer dat ik in de haven van Neeltje Jans moest zijn, waar we met een gelijk genaamd schip omstreeks 07:00 uur uit de haven vaarden. Lisette ging ook een keer mee. Leuk om dit soort hobby ervaringen te delen met mijn aanstaande!
Na even genoten te hebben van een schitterende zonsopkomst lieten de eerste soorten zich al snel zien. De 'Deltasafari crew' hield zich druk bezig met 'chummen', dat is het jargon voor het lozen van visafval achter de boot, om zo de gewenste zeevogels te lokken. Doordat met name Marko hierin volharde, hadden we over soorten niets te klagen deze dag. We zagen verscheidene grote jagers, middelste jagers, jan-van-genten, drieteenmeeuwen, pontische meeuwen, dwergmeeuwen, zwarte zee-eenden, een grijze zeehond dichtbij de boot enz. De doorgewinterde vogelaars zagen ook nog een kleine jager en een roodkeelduiker. Ik heb deze 2 soorten gemist, maar ja, dat is ook het risico als je je een groot gedeelte van de tijd bezig ben met plaatjes schieten met de Canon, dat vereist nou eenmaal ook een bepaalde focus! Daar moet die verrekijker toch echt voor wijken af en toe!
De 'tegenlicht meeuw' bij een schitterende zonsopkomst was de eerste van een reeks aan hoogtepunten gedurende de dag.
De reis vervolgde totdat we Belgie hadden bereikt en bij een groot windmolenpark vaarden langs de Belgische kust. Zelfs die windmolens kon ik niet negeren met mijn camera. Dit is eigenlijk een vreemd gegeven, aangezien ik het onwijs lelijke dingen vind die het uitzicht doorgaans flink bederven. Ik heb toch een poging gedaan om ze wat sfeer te geven:
'Belgian windmill view'




Tot zover de techniek intermezzo, we gaan weer terug naar de vogels! Hieronder een compilatie van foto's van jan-van-genten, een drieeteenmeeuw, een pontische meeuw en een grote jager:

Pontische meeuw - Larus cachinnans
Drieteenmeeuw - Rissa tridactyla


Grote jager - Stercorarius skua
Jan-van-gent - Morus bassanus

Jan-van-gent - Morus bassanus

Jan-van-gent - Morus bassanus
We waren omstreeks 17:00 uur weer terug in de haven. We kunnen terugkijken op een zeer geslaagde trip met volop hoogtepunten! 



13 opmerkingen:

  1. Fantastisch John! Wat een ongelofelijk fraaie platen en soorten! Petje af!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, ja het is goed toeven op de Neeltje Jans (ik spreek uit ervaring ;-) Prachtige platen heb je gemaakt maar de close-up van de Jan van Gent......smelt!!!! TOP, John!
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo John
    Mooie opnamen, vooral de close-up van de Jan van Gent. Toch is je foto van de windmolens ook de moeite waard.
    Groeten Bets

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi John.

    Hele mooie foto's John.
    Heerlijk zo dit te kunnen doen.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtig hoor. Niet zeeziek geweest?

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi John,
    Zeer gave foto's!!
    Foto 4 en 9 vind ik echt geweldig. Knap gedaan zo op zee.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ha John die lijkt mij een geweldige ervaring je hebt er ook mooi gebruik van kunnen maken wat een pracht serie.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. A fantastic series of photos ...
    terrific shots.
    Best regards, Karin

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo John, leuk zo'n Safari tocht weet ik uit ervaring. Mooie sfeervolle platen heb je gemaakt. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi John,
    De tegenlichtopname is een prachtige binnenkomer. Vooral de Jan van Genten heb je heel mooi vastgelegd,
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hi John,
    I have gone through all your latest posts, you have taken some great shots!
    Avocets and Anas crecca are magnificent!
    Here the 2 last photos are brilliant, congratulations!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hey John,
    prachtige toch geweest zie ik wel want je platen zijn echt supermooi.
    De openingsplaat is sowieso heel fraai met die vogel in die prachgie gekleurde lucht.
    De Jan van Genten ook. Heel mooi.
    Groet, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooie opnames vooral de 1e. Een dergelijke trip jaren geleden ook eens gedaan maar kreeg geen enkele opname scherp vanwege de golven.

    BeantwoordenVerwijderen