maandag 30 juni 2014

Bosuil in Oud-Alblas gespot!

In de polder Kortland aan de rand van Oud-Alblas kwam ik tot mijn grote vreugde na een korte wandeling een bosuil tegen. Een juveniel zat lekker ontspannen in een els. De vogel was al grotendeels uit de dons en lijkt al een beetje op een volwassen exemplaar.
De vogel was goed te benaderen zonder dat de uil zich druk maakte om mijn aanwezigheid. Wat zijn uilen toch fotogeniek, werkelijk een feest om te kunnen fotograferen.

Bosuil - Strix aluco

Bosuil - Strix aluco

Bosuil - Strix aluco

Bosuil - Strix aluco


Bosuil - Strix aluco

Bosuil - Strix aluco


Het was echt genieten, mede omdat dit mijn eerste ontmoeting met een bosuil was.
Aangezien deze 'bosuilenspot' nog geen 10 minuten fietsen bij mijn ouderlijk huis vandaan was, heb ik mijn vader opgetrommeld om ook naar de uil te komen kijken. Het was leuk om dit specifieke natuurmoment te delen. Na beiden een poosje met de verrekijker te hebben gekeken (geheugenkaart was inmiddels volgeschoten), besloten we de uil met rust te laten en de fiets weer te pakken.

Mijn dag kon na deze ontmoeting al niet meer stuk, ook al zaten we echt nog een paar uurtjes voor de aftrap van Nederland-Mexico!

Ben benieuwd welke foto's jullie aansprekend vinden. Of welke juist niet!

12 opmerkingen:

  1. Hallo John, mooie serie van deze Bosuil en prachtig gefotografeerd.
    Altijd lastig als ze in de bomen zitten, zeker als de bomen volop in blad staan, maar deze heb je goed vrij gekregen.
    Mijn voorkeur gaat uit naar foto 5, hier heb je ook nog een stukje stam van de boom in beeld, en deze is in mijn ogen het scherpst.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi John.

    Prachtige foto's ,van het al even prachtige bosuiltje.
    Het Uiltje houd je goed in de gaten, echt super!

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi John,
    Wat gaaf dat je dit uiltje zo hebt weten te fotograferen. Geweldig!!
    Tof natuurlijk dat je hem al had weten te spotten, maar het lijkt me toch ook nog best lastig om hem zo tussen die takken te fotograferen. Ook ik vind foto 5 als geheel met ook de boom erbij, hiervan het mooiste. Prima gedaan!!

    Maar ga jij zaterdag maar weer eerst even fotograferen (voor dat het voetbal begint)..hihi..dat brengt geluk!! Ik volg het ook hoor!! Veel kijk plezier!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtig John. Ik denk wel dat je ook nog eens een kans gemist hebt, want de moeder en andere jongen waren ook vast in de nabije omgeving. Maar echt schitterend dat je deze vogel zo behoorlijk vrij hebt kunnen platen.

    René

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat is dit mooi John dat jouw dag miet meer stuk kon kan ik heel goed begrijpen want wie wilt dit nou niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig om die voor de lens te hebben, daar zou ik ook van genieten.
    Nu doe ik het van je foto's ;-))
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo John,
    tolle Beobachtung und sehr schöne Bilder.
    Hier bei uns in Deutschland sieht man diese Art der Vögel fast gar nicht mehr..
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Foto 3 en 5 vind ik het mooiste vanwege de glim in de oogjes, maar het is een groot feest hier naar te kijken. Ik kan me je blijdschap heel goed voorstellen als je je eerste bosuil er zo mooi op krijgt!! En dan gezellig met je vader, wat wil een mens nog meer! Super dat je het deelt met ons.
    groet,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi John, zelf heb ik nog nooit een uil in het wild gefotografeerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi John,
    Het blijft bijzonder om uilen in het wild te zien. Ik had het geluk eerder dit jaar met verschillende jongen. Jij hebt een mooie serie kunnen maken, waarvan ik foto 2 en 6 de minste vind. De andere zou ik ook graag gemaakt hebben.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Leuk zeg. Die zijn niet zo heel vaak zomaar voor de lens te krijgen. Je hebt de gelegenheid mooi benut en er een fraaie serie aan overgehouden!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ohhhhhhhhhhh.... jaloersmakend dit John.
    Ik ben gek op uilen en heb zelfs nog nooit een bosuil in levende lijve gezien.
    Prachtig deze serie! Foto 1 en 4 zijn degen die er voor mij uitspringen.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen