donderdag 2 januari 2014

De sperwer als begin van 2014

Bij deze dan maar de kick off van het fotojaar 2014. Het was zeer wisselvallig weer vandaag. Zonnige en bewolkte momenten met lichte regenval wisselden elkaar af. Bij een autoritje door de polder kwam ik bij een boerderij in Wijngaarden een sperwer tegen. Hij landde vlakbij mijn auto in een flinke appelboom. Ik parkeerde mijn auto langs het struikgewas wat het boerenerf scheidde van de openbare weg. De sperwer zat op ongeveer 8 meter afstand en voelde zich totaal niet bedreigd door mijn aanwezigheid. Vanaf de rijstzak op mijn portier kon ik een paar leuke plaatjes schieten. Hij zat ik een 'takkerig' deel van de boom, maar toch kon ik tussendoor mikkend nog een paar leuke plaatjes maken van deze sperwer vrouw.
Sperwer - Accipiter nisus

Sperwer - Accipiter nisus

Sperwer - Accipiter nisus

Sperwer - Accipiter nisus

Vooral in de wintermaanden melden sperwers zich vaak bij de tuinen van mensen om daar koolmezen, merels en andere tuinvogels te vangen. De vrouwtjes zijn vaak wat groter en vangen bijvoorbeeld ook duiven. Ik heb zelf een keer een sperwervrouw een meerkoet zien vangen en oppeuzelen. Hiervan heb ik destijds helaas geen mooie foto's kunnen maken. Ook al ving de sperwer bij de ontmoeting gisteren geen prooi, het was wederom een mooie ontmoeting met deze zeer behendige en beweeglijke roofvogelsoort.



10 opmerkingen:

  1. dat is wel een heel mooi begin van het jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad een leuke kick-off en mooi scherp op het oogje. En een heel mooi beestje!
    Veel tijd heb je meestal niet.
    Nog de beste wensen John.
    groet,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fraaie serie van deze prachtige Sperwer!!! Een lekker begin van 2014 zou ik zeggen!

    Gr,
    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi John.

    Prachtig zeg deze foto's van deze mooie sperwer.
    Heerlijk zo onverwachtse ontmoeting met iets moois uit de natuur.

    Groettie van Patricia,

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je hebt de sperwer mooi tussen de takken door gevangen John.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een bijzondere ontmoeting, en bovendien toch mooi vastgelegd. Je wilt natuurlijk een mooie omgeving, maar dit is nu eenmaal de natuurlijke omgeving. Ik hoop het zo ook een keer mee te maken.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  7. bedankt voor je bezoekje aan mijn blog John!
    dit is een prachtig begin van het nieuwe jaar zeg.
    meestal zijn ze mij te snel af ;)

    ik ga je volgen :-)
    groetjes Nathalie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Inderdaad een heel mooi begin van 204. dat beloofd nog wat ;-)
    Ik ben gek op roofvogels en deze Sperwervrouw is dan ook machtig mooi om te zien.
    Het "takkerige" valt best mee in je foto's. Ik ahd dat met mijn Buizerd onder het
    overzichtsblog van 2013 maar dat viel achteraf ook mee met de takken :-)
    Dat ze vogeltjes eten is waar maar het hoort er nu eenmaal bij.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  9. wauw gaaf hoor, wat een geluk dat ie bleef zitten ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuk om een sperwer zo goed voor je lens te krijgen. Een fijn belevenis. Zeker als hij dan zo goed blijft zitten.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen